Steuernummer w Niemczech – jak go uzyskać i dlaczego jest ważny?

Biuro rachunkowe DECRET > Niemcy > Steuernummer w Niemczech – jak go uzyskać i dlaczego jest ważny?

Na potrzeby rozliczeń podatkowych poszczególne kraje nadają osobom aktywnym zawodowo numery identyfikujące. Nie inaczej jest w Niemczech, gdzie funkcjonuje Steuernummer. Ale nie tylko – w momencie urodzenia nadawany jest też identyfikator podatkowy Steueridentifikationsnummer. Zastanawiasz się, jaka jest różnica między tymi numerami? Jeżeli planujesz pracować na terenie Niemiec, z poniższego poradnika dowiesz się, co musisz zrobić, aby uzyskać Steuernummer.

Czego dowiesz się z tego artykułu:

  • Czym jest Steuernummer?
  • Kiedy nadawany jest Steueridentifikationsnummer?
  • Czym różni się Steuernummer od Steueridentifikationsnummer?
  • Kiedy może zmienić się Steuernummer?
  • Jak uzyskać Steuernummer?

Praca sezonowa lub na stałe na terenie Niemiec wiąże się z koniecznością rozliczenia podatku. Ten artykuł może Cię zainteresować: Zwrot podatku z Niemiec.

Czym jest Steuernummer?

Steuernummer to unikalny numer podatkowy nadawany w celach podatkowych zarówno osobom fizycznym, jak i osobom prawnym. Osoby aktywne zawodowo na terenie Niemiec mają obowiązek płacić podatki w Niemczech. Zasada ta dotyczy również przedsiębiorstw. Aby ułatwić weryfikację, czy osoby i podmioty rozliczają się z uzyskiwanych przychodów, funkcjonuje właśnie numer Steuernummer – jest on określany również jako St.-Nr.

Na pytanie, co to Steuernummer, można też odpowiedzieć inaczej – to jeden z numerów identyfikacyjnych nadawanych na terenie Niemiec, który jednak ma to do siebie, że jest zmienny. Przykładowo Steuernummer zmieni się po przeprowadzce. Jeżeli małżeństwo rozlicza się razem, będzie miało tylko jeden Steuernummer. Gdyby małżonkowie się rozwiedli, otrzymają dwa różne numery.

Steuernummer jest zbudowany w oparciu o schemat. Poza standardowym schematem, który składa się z 10 lub 11 cyfr, funkcjonuje też ujednolicony ogólnokrajowy schemat, który powstał z uwagi na rozliczenia składane drogą elektroniczną – taki Steuernummer ma 13 cyfr.  W przypadku urzędów skarbowych na terenie Berlina układ prezentuje się następująco: 11FF0BBBUUUUP. Co oznaczają poszczególne znaki? Oto wyjaśnienie:

  • Cztery pierwsze cyfry to kod federalnego urzędu skarbowego.
  • Piąta cyfra to zero.
  • Szósta, siódma i ósma cyfra oznacza kraj związkowy.
  • Kolejne cztery cyfry to indywidualny numer.
  • Ostatnia cyfra to cyfra kontrolna.

Jak i gdzie uzyskać Steuernummer w Niemczech?

Wyjeżdżasz do pracy sezonowej? Planujesz zostać w Niemczech na stałe? Możesz zastanawiać się, jak dostać Steuernummer. Numer podatkowy jest nadawany w momencie złożenia pierwszego zeznania podatkowego. Takiego zeznania nie musisz przy tym wypełniać samodzielnie – możesz skorzystać z naszej pomocy, gdyż specjalizujemy się w rozliczaniu podatników z Polski, którzy pracują poza granicami kraju. To również sposób, aby uzyskać rzetelne odpowiedzi na pytania o klasy podatkowe w Niemczech.

Do nadania Steuernummer uprawnione są poszczególne urzędy skarbowe. Jeżeli zakładasz w Niemczech firmę (Gewerbe), Steuernummer otrzymasz nawet szybciej – w okresie od dwóch do sześciu tygodni. Steuernummer znajdziesz w każdym piśmie, które wyśle do Ciebie niemiecki urząd skarbowy.

Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania Steuernummer?

Steuernummer dla Polaków, którzy zdecydowali się pracować na terenie Niemiec, jest przyznawany automatycznie – w tym przypadku nie potrzeba specjalnych wniosków, wystarczy tylko rozliczyć się z urzędem skarbowym. Warto jednak pamiętać, że o ile rejestracja Steuernummer nie jest kłopotliwa, to rozliczenie się z przychodów może już sprawiać pewne problemy – powodem jest nieznajomość przepisów podatkowych, a czasem również bariera językowa, która utrudnia zdobycie informacji.

Rozliczenie się w niemieckim urzędzie skarbowym to nie wszystko – niekiedy trzeba jeszcze pozyskać dokumenty z polskiego urzędu skarbowego. Osoby pracujące w Niemczech powinny pamiętać, że złożenie deklaracji może nieść ze sobą również pewne korzyści finansowe – mowa o zwrocie podatku.

Steuernummer a Steueridentifikationsnummer – różnice

Od Steuernummer należy odróżnić inny numer nadawany podatnikom do celów podatkowych – mowa o Steueridentifikationsnummer. Co to za numer? Steueridentifikationsnummer, czyli Steuer-ID, jest przyznawany przez Centralny Federalny Urząd Podatkowy (Bundeszentralamt für Steuern) w momencie narodzin. Z tego względu często jest on porównywany z polskim numerem PESEL – oba te numery łączy dożywotność, czyli to, że nie zmieniają się one w trakcie życia.

Chociaż Steueridentifikationsnummer to niepowtarzalny numer nadawany w momencie narodzin, to trzeba pamiętać, że służy on do celów podatkowych. Składa się on z 11 cyfr, przy czym pierwsza nie może być zerem, a ostatnia to cyfra kontrolna. Numer ten upraszcza kontakty z niemieckim fiskusem – podatnik nie musi podawać danych osobowych. Jednocześnie Steueridentifikationsnummer jest niezbędny m.in. podczas ubiegania się o zasiłek na dziecko.

Steuernummer a Steueridentifikationsnummer – główne różnice:

  • Steueridentifikationsnummer to numer nadawany w momencie urodzenia, podczas gdy Steuernummer po złożeniu pierwszego zeznania podatkowego.
  • Steueridentifikationsnummer jest stały – nie zmienia się przez całe życie. Steuernummer jest zmienny – numer podatkowy może zmienić się z chwilą przeprowadzki czy po rozwodzie.
  • Można mieć tylko jeden numer Steuer-ID (Steueridentifikationsnummer). W przypadku Steuernummer ta zasada nie działa.
  • Numer Steuer-ID ułatwia kontakt z organami podatkowymi – wystarczy podać Steueridentifikationsnummer, aby nie trzeba było już podawać danych osobowych. Dodatkowo numer ten jest niezbędny, gdy mowa o wymianie elektronicznych dokumentów podatkowych.

Jakie zalety płyną z posiadania Steuernummer?

Rejestracja Steuernummer to przede wszystkim sposób, aby sprawniej załatwiać sprawy w urzędzie skarbowym. Jeżeli w korespondencji kierowanej do urzędu skarbowego podasz Steuernummer, urzędnicy będą mogli Ci szybciej udzielić odpowiedzi. Dotyczy to także sytuacji, gdy chcesz uzyskać informacje w rozmowie telefonicznej – wówczas zostaniesz przekierowany do pracownika merytorycznego, który będzie znał odpowiedzi na Twoje pytania.